who's the criminal?

I Expressen 7 februari 2008: Granne låste in kvinna i tvättstugan


Okej, jag inser att den här grannen inte var riktigt frisk. Och vid det här laget är jag ganska medveten om förkastligheten i att ta lagen i egna händer (nej, det får man vanligtvis inte). Men är det bara jag som tänker att det kanske, kanske fanns ett uns av "anledning" till det hon gjorde? Efter att ha bott i åtskilliga korridorer (tre), i lägenhetskollektiv vid två tillfällen samt varit bostadsrättsinnehavare vet jag att man ibland har lust att:


1) bära in odiskad disk och ställa i rummet hos den skyldige matlagaren:

Ett par fransmän i en av korridorerna jag huserat i råkade ut för att få smutsdisken placerad i sitt rum. Inte av mig dock, utan av en annan ilsken korridorsinvånare.


Samma korridor som ovan: En kvinna som bott i korridoren i tio år tyckte att hon som "åldringen" i kollektivet hade rätt att lämna sin disk i två-tre dagar, för att "luckra upp" det som bränt fast (det är allt en j-a fastbränning som kräver tre dagar i vatten). Vi var 12 korridorare, och det fanns två diskhoar...


Jag delade vid ett tillfälle lägenhet med två tjejer. En av dem studerade och gick hemma hela dagarna för att hon hade mycket självstudier. Hon hävdade på allvar att eftersom hon gick hemma hela dagarna och lagade mat två till tre ggr varje dag var det så besvärligt för henne att "behöva hålla på och diska upp efter sig hela tiden" - Nej, för det skulle förstås vara mycket enklare och mer tidseffektivt om vi som inte var hemma så mycket diskade upp - efter henne!?

2) spärra in stökmostern/ morbrorn i lägenheten/ rummet/ korridoren tills det är skinande rent:

Jag har bott i korridor och i lägenhetskollektiv. Say no more... Jag är inte pedant, men slipper gärna vada i råttlort om det går.


3) t
a en pappkasse, fylla den med utspridda kläder och skänka till bättre behövande:

Utspridda kläder. Även stadsmissionen föredrar nog när kläderna är upphängda på galgar, men där är det i a f inte jag som behöver ta hand om dem.


4) frihetsberöva på grund av torktumlarludd:

Nä, ludd i torktumlarfiltret har jag aldrig stört mig på nämnvärt. Men det finns säkert de som har goda skäl att ge en och annan granne en tur i tvättmaskinen...

Mig till exempel, muahahaha...


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Jag håller med dig. Enklast är alltid om var och en plockar och städar upp efter sig. Antalet bråk i världen skulle minska.
Fortsätt att blogga - ser fram mot vad du kan skriva nästa gång!

2008-02-10 @ 15:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0