Får jag lov, doktor Atkinson?

Barnfetma kan vara orsakat av ett förkylningsvirus vid namn Ad-36 enligt en konstellation av amerikanska forskare. Nu är jag inte Medicine Doktor eller ens en liten obetydlig medicinstuderande, vilket säkerligen kommer bli mer än önskvärt tydligt med denna text. Men visst bildas antikroppar efter att sjukdomen tagit en lekamen i besittning?
 

Så vad är då hönan och vad är ägget? Vet man om antikropparna bildades före eller efter det rundlagda tillståndet inträdde? För om viruset (med påföljande antikroppar) invaderade kroppen innan magen fick en extra valk eller fem, så kanske det (viruset) faktiskt har orsakat det dallrande tillståndet.


Men tänk om de övertaliga fettcellerna i själva verket medför ett visst nedsatt immunförsvar, med risk för en förkyld ockupation som följd. Detta skulle ju otvetydigt innebära att individer med extra hull något oftare har förhöjd mängd med antikroppar.


Och kan det vara så, att de amerikanska forskarna faktiskt undvikit denna frågeställning i sina desperata försök att försvara medelamerikanens tilltagande kroppshydda?


Kanske kan jag bli gästforskare? Medicine Doktor Emma låter mer än lovligt kaxigt, särskilt när min enda kurslektyr bestått av Wikipedia. Fast Atkinson o/co lär nog knappast dansa vals av glädje över att det simplaste blogginlägg just stuckit hål på deras lilla lyckobubbla av framsteg. Jag blir nog inte inbjuden att dela deras svett och tårar (varför känns inte DET ett dugg sorgligt?).


Lika bra att återgå till en framtid som Jur. Kand. Nåja, jag är inte så girig. Det får duga det med.

Internt meddelande: Kära Sis/Psykdoktor/m.fl. medicinska titlar. Vad tror du om min analys? Visst är min klarsynthet rätt så imponerande (sitter här i min ensamhet och pöser av stolthet - snart är jag så stor att Ad-36 kommer och knackar på).


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Låter som om du har en vattentät analys av situationen, bara att skicka till någon ansedd medicinsk tidskift. Nåja, nu orkar jag inte läsa din referensartikel, men som gammal molekylärbiolog och dessutom utbildad vetenskapskommunikatör (joråsatt!) tror och hoppas jag att forskarna har lite mer på fötterna än vad som kanske framkommer i de något förenklade artiklar som alltid blir resultatet när komplicerade forskningsresultat ska översättas till enklare språk för att nå ut även till lekmän. Dessutom är det inte alltid de mest kraftfulla bevisen eller argumenten som blir det som plockas upp i media. Men jag tror naturligtvis ändå att du har rätt.. ;-)

2008-03-07 @ 22:30:02
URL: http://kajsaomkajsa.blogspot.com
Postat av: Emma

Haha, skönt att jag har en som tror på min skrivbordsforskning... Jag kanske rent av kan använda dig som referens ;)

2008-03-08 @ 09:03:09
URL: http://emmasibland.blogg.se
Postat av: Doc

Jo, alltså, By the end of the day, va, så skulle jag vilja tillägga att jag tror att det behövs ett komplement till viruset i vilket fall och det skulle vara; håll i er nu; KALORIER! Jo, för det är ju det där med inkomst och utgifter som gäller trots alla förklaringar... Bästa sättet att slippa problemet kanske vore att införa Maraton de Sable som obligatorisk kurs sista året i grundskolan, har hört att det är något för slackers. Läs mer på http://www.cafe.se/jonasavarabien

2008-03-10 @ 15:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0