Godis i örat och jag vill inte topsa

Jag skäms inte för att jag tycker det är strålande att höra att Livsmedelsverket officiellt omvärderar sin tidigare inställning till intag av alkoholhaltiga drycker i samband med amning. Pseudonyheter är det förvisso. Observationen gjordes redan för två år sedan och jag anammade den omedelbart.


Man kan ju tycka att svenska myndigheter i allmänhet och kanske Livsmedelsverket i synnerhet agerar som överförmyndare med sina pekpinnar. Men faktum är att man som nybliven gravid och sedermera nybliven förälder välkomnar alla instruktioner om hur man ska gå tillväga i den nya rollen; vad man ska äta (Livsmedelsverket), vilka blöjor som är bäst (Konsumentverket) o.s.v.


Och detta trots att man mellan sina lätt fanatiska efterforskningar på internet efter nya instruktioner om att vara förälder på bästa sätt kräks lite lätt på desamma. Det finns ju så j-a många regler.


Vad vill jag ha sagt? Jo, att oavsett vad man tycker om Livsmedelsverkets (och andra myndigheters) existens följer nog många föräldrar anvisningarna man får därifrån. Och därför är "nyheten" bra. För många är det som gillar vin. Både ett och två glas. Men som inte vågar smaka eftersom alkohol kan ge barnet tofsar på öronen och svans därbak eller bara ett par illvilliga poppy-eyes.  Och då är det onekligen fantastiskt att Livsmedelsverket en gång för alla intygar att alkohol inte har den effekten i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

I alla fall inte när man ammar. Dessvärre har de lättade rekommendationerna (eller snarare den undersökning som du refererar till som kom för några år sedan) gjort att folk verkar lite osäkra på vad som gäller vid amning och vad som gäller under graviditet.
Detta i kombination med ändrade livs- och alkoholvanor, ffa in storstadsregionerna, har faktiskt gjort att man ser en ökning av alkoholskadade barn som föds i Sverige! Detta fick jag reda på när jag nu åter skrev in mig på MVC, där de nu har betydligt mer information och utfrågning kring den blivande mammans alkoholvanor och beton verkligen att det är nolltolerans under graviditeten som gäller!

2008-03-11 @ 21:53:24
URL: http://kajsaomkajsa.blogspot.com
Postat av: Emma

Jo, jag kan onekligen tänka mig att så är fallet, och det är ju oerhört tragiskt. Men jag tycker inte det är så svårt att hålla isär dessa två tillstånd, och under min graviditet var det nolltolerans som gällde, för att under amning unna mig både ett och två och ibland fler glas. I sistnämnda fall fick han utpumpad mjölk eller ersättning i flaska :)...

2008-03-12 @ 09:58:19
URL: http://emmasibland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0