fågelfrö till lunch

Idag har jag ätit fågelfrön till lunch. Efter många år som vegetarian och numer semi-vegetarian sedan ett par år brukar jag inte vara så känslig för sådant; jag har råkat ut för det mesta beträffande folks fördomar om vad veggosar egentligen äter*. Men idag blev det lite väl mycket fågelfrö även för min smak. Jag skulle träffa sambon på stan för att äta på Moderna Museet. När vi kom dit verkade dagens sådär kul, men vi tog båda en sallad som såg fräsch och lite annorlunda ut (115 kr).


Såg ut. Smakade: fågelfrö.


Hela salladen bestod till 76 % av blandade linser al dente, 7 % orostade hela nötter, 5 % torkade aprikoser och 12 % stora salladsblad. Dressingen var en tjock, hälsosam tomatröra. Det kanske inte låter så dumt, men faktum var att det var kväljande torrt, om nu det är en möjlig kombination. Att dressingen var hälsosam var en miss. Jag har inget emot att trygga mina framtida blodkärl med nyttig kost, men till den här salladen hade det behövts ett drypande fett och salt tillbehör.


Jag kan i alla fall tryggt rekommendera alla Anna Skippers framtida offer en likadan måltid, inte en ingrediens skulle bidra till för tidig död. Däremot död i sängkammaren som följd av ett antal mindre smickrande gaser, men det är ju en övergående död till skillnad från den där man hamnar under jord...


*Jag genomled en hel 50-årsfest på bara råkost t.ex. Råkost till förrätt och råkost till varmrätt. Lyckligtvis blev det inga rivna morötter till efterrätt, men det berodde nog mest på att folk i allmänhet inte brukar käka kött som dessert, knappast tack vare cateringfirmans goda vilja. Fick i efterhand veta att kocken "inte tyckte om att laga vegetariskt". En kock uppdrag! VA?? Får han ens ha någon åsikt?? Födelsedagsbarnet betalade ändå 300 pix per person, oavsett vad vi åt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0